Ascultarea este o arta

Dacă românul e născut poet, se pare că nu e născut şi bun ascultător. Calitatea aceasta nu este în general una înnăscută, ci trebuie să depunem un efort pentru a o dobândi.

Suntem fiinţe sociale şi, vrând-nevrând, vor fi puşi în situaţii în care va trebui să ascultăm şi la rândul nostru să fim ascultaţi. Din moment ce descoperi că ascultarea te apropie de cel cu care te afli în conversaţie şi îi oferă acestuia înţelegere, acceptare, încredere, cum ai putea să nu fii gata să intri în antrenamentul ei?

Ce te împiedică să fii un ascultător mai bun?

– Îl judeci pe cel care transmite mesajul. Dacă îl judeci, înseamnă că nu îl asculţi cu atenţie.

– Ţi se pare că ştii deja ce vrea să spună vorbitorul şi-l completezi, întrerupi sau distorsionezi mesajul. Aminteşte-ţi: în acel moment, e important ce spune interlocutorul, nu ceea ce crezi tu că spune!

– Eşti obosit. Ai alte lucruri care te preocupă (mental). Dacă eşti în această situaţie, e preferabil să îi explici interlocutorului situaţia şi îl rogi fie să ia lucrurile mai uşor, fie să discutaţi când vei putea să îi dai toată atenţia.

– Nu eşti gata să-ţi amâni împlinirea nevoilor pentru a le împlini pe ale celuilalt. Da, şi tu ai nevoie să fii ascultat în aceeaşi măsură, dar „e mai ferice să dai decât să primeşti”. Exerseaza-ţi altruismul şi concentrează-te pe celălalt!

– Eşti reactiv, nervos. Dorinţa de a te apăra sau scuza te împiedică să asculţi până la capăt. Chiar dacă nu eşti de acord cu ceea ce interlocutorul spune, încearcă să înţelegi ce spune şi ce anume l-a făcut să ajungă la acele concluzii. Pune-ţi următoarea întrebare: „Ce anume din comportamentul meu l-a determinat să ajungă la acele concluzii?”

– Eşti lipsit de interes, nu adresezi întrebări prin care emiţătorul să simtă că vrea să continue povestea.

– Nu priveşti vorbitorul, eşti preocupat cu alte acţiuni. De exemplu: o idee bună e să închizi calculatorul sau monitorul sau să stai cu spatele la ceea ce ştii că te-ar putea distrage şi te-ar face neatent.

Ca vorbitor, poţi împiedica transmiterea clară a mesajului atunci când:

– Ai un limbaj lipsit de claritate. Dacă nu primeşti feedback pozitiv de la ascultător, reformulează ideea. Asigură-te că a înţeles la ce te referi.

– Eşti prea succint şi nu oferi detalii esenţiale.

– Vorbeşti prea mult. Încearcă să formulezi ideile pe scurt, nu-l inunda pe ascultător cu detalii neimportante. Încearcă să abordezi un singur subiect şi evită devierile de la acesta.

– Nu-i dai posibilitatea ascultătorului să îţi ofere feedback. Priveşte ascultătorul şi verifică dacă înţelege la ce te referi.

Şi ultimele aspecte de care nu trebuie să uităm sunt cele legate de context:

– Locul nepotrivit (distrage atenţia prin zgomot, aglomeraţie).

– Momentul nepotrivit (când oamenii sunt obosiţi, grăbiţi, nervoşi).

Îţi doresc să fii un ascultător activ, care să se bucure de relaţii valoroase. O carte bună pe acest subiect este: Ascultă-mă ca să te ascult, de Michael P. Nichols.

Nu uita: comunicarea are loc între două persoane care nu au doar urechi şi gură, ci şi suflet şi minte, cu toate implicaţiile lor!

Author: Liderii de Maine

Prenume

Nume

Email address:

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *